marți, 13 ianuarie 2015

Retete a la Amélie- Lasagna bolognese

Hei!


   Acest articol este dedicat gatitului si in special primei retete culinare care va aparea aici pe blog. Prima dintr-un sir lung.
   Acum ceva ani nu stiam ca pot gati. La mama acasa cum se zice gateam foarte rar, sau mai bine zis pregateam cate ceva rareori. Mama nu ma punea sa gatesc, iar datile in care faceam ceva, ma limitam la lucruri simple si practice: cartofi prajiti, o friptura, o prajitura simpla etc. Asa incat atunci cand a trebuit sa ma apuc de gatit stiam totul la modul teoretic, din principiu. O urmaream pe mama mai tot timpul gatind, stateam pe langa ea si asa am memorat foarte multe feluri de mancare.
Cel mai teama mi-a fost de ciorba! O sa radeti, dar da, mi-a fost teama de gatitul unui fel atat de simplu (am descoperit mai apoi). Ma gandeam deseori cum sa poti da un gust bun la o oala intreaga de apa in care pui legume, carne etc. Dar ideea e ca ciorba este printre cele mai simple feluri de gatit si ma bucur ca am descoperit asta.
Cand fac mancare nu folosesc tot timpul cantitati precise, ci pur si simplu ma pliez pe nevoile noastre; potrivesc gustul -ca ma pricep la asta- din instinct. La prajituri treaba sta total diferit. Acolo lucrez cu gramaje precise, altfel nu iese ceea ce trebuie.
Prima reteta este "Lasagna bolognese". Reteta e luata de pe internet, dar am adaptat-o eu putin pe ici, pe colo. Prima data cand am preparat-o, recunosc, nu mi-a iesit, dar nu stiam cateva detalii destul de importante care in reteta folosita nu apareau, de aceea esecul. Dar a doua oara a iesit perfect!



Lasagna bolognese


Ingrediente: foi de lasagna, parmezan, 50 g unt.
*Foile de lasagna trebuie neaparat scufundate in apa care clocoteste, cateva minute, apa in care ati pus sare si putin ulei pentru a nu se lipi foile una de alta. Faceti acest lucru inainte de a asambla lasagna chiar daca pe cutie scrie ca foile NU necesita fierbere! Aveti inceredere! 


Sos bechamel: 4 linguri unt, 4 linguri faina, 500 ml lapte, sare, piper, 1 lingura parmezan.

Sos bolognese: 500g carne tocata, 1 ceapa mare, 1 morcov, 3/ 4 linguri ulei, o conserva rosii tocate/ suc/sos de rosii, 2 catei usturoi, sare, piper. 


Preparare:  
 Sos bolognese: Ceapa tocata marunt si morcovul dat prin razatoarea mica se calesc in tigaie cu sare, pieper. Se adauga carnea si usturoiul si se lasa sa se gateasca. Cand s-a gatit adaugati sucul/sosul de rosii si daca necesita putina apa (eu nu am pus pentru ca sucul era destul de lichid). Se acopera si se lasa la foc mic 15-20 minute. 

Sos bechamel: Intr-o craticioara se inginge untul cu sare piper, apoi se adauga cele patru linguri de faina una cate una si laptele caldut. Amestecati continuu si cand obtineti un sos cremos adaugati si o lingura de parmezan si opriti focul. 

Intre timp puneti apa la fiert pentru foi. Dupa ce ati terminat  sosurile fierbeti foile 1-2 minute si le puneti pe un platou nesuprapuse. 

Asamblarea: Intr-o tava (ideal ar fi sa fie cat latime foilor de lasagna) puneti hartie de copt si apoi primul strat de foi peste care pueti din belsug sos bechamel si apoi sos bolognese, parmezan. Inca un strat de foi si tot asa...in functie de cat de inalta vreti sa fie. Sfatul meu este sa o faceti cat peretii tavii de inalta sa nu depasiti. De asemenea ultimul strat va trebui acoperit cu sos bechamel, sos bolognese si parmezan. Acesta nu va mai fi acoperit ulterior. Acoperiti tava cu folie de aluminiu si o introduceti in cuptorul preincalzit 20 minute si apoi scoateti folia, lasand-o inca 5-10 minute pentru rumenire. Totul la foc potrivit. 
Cam aceasta este lasagna mea si merge de minune cu un pahar de vin alb, demidulce. 

 Pofta buna! 

P.s. Va promit multe retete de aici inainte! 





                                                                                                            Gand bun,

                                                                               Amélie

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu